Stora klimatvinster med att flytta gods från väg till järnväg

Björn Saschenbrecker, affärsutvecklare Kombiverkehr

2024-01-19

I mitten av januari startade Kombiverkehr GmbH & Co. KG upp en ny intermodal tjänst från Europa till Norrköping som körs tre dagar i veckan. Detta öppnar upp ökade möjligheter för hållbara transporter från Norrköping till Europa. Vi pratade med Björn Saschenbrecker, Head of Business Development på Kombiverkehr, som berättade mer om hur denna nya tjänst kom till och varför det är en hållbar lösning.

Berätta, varför föll valet just på Norrköping?

-Vi letade efter ett område för att konsolidera volymer söder om Stockholm för vidare transport till Tyskland och andra Europeiska länder. För oss är detta område inte så bra anslutet och vi ville utveckla något nytt för att erbjuda våra kunder alternativa lösningar. Norrköping ligger bra geografiskt och Norrköpings Hamn har gjort stora investeringar is sin infrastruktur. Det ville gärna vara en del av, berättar Björn.

Var det en enkel process att etablera den här nya länken till Norrköping?

– Först ska sägas att vi har gjort det tillsammans med en av våra stora kunder, Spedition Bode GmbH & Co. KG. Det var också tydligt för oss att Norrköpings Hamn var mycket angelägen om att få detta att hända. Som med varje projekt har det varit en process. I det här fallet har vi fått ett mycket professionellt bemötande och vi har snabbt fått svar på de olika frågeställningar som dykt upp under vägen. Jag är övertygad om att vi snabbt kan hantera eventuella problem, om det skulle uppstå några, och det för mig är ett bevis på att vi har en pålitlig partner i Norrköpings Namn, fortsätter Björn.

Vilka är era ambitioner framåt?

-Att locka mer gods till järnväg är den övergripande ambitionen. Det finns stora klimatvinster att göra. Kombiverkehr levererar nätverkslösningar över hela Europa. Våra befintliga och även nya kunder kan nu transportera sina varor mer hållbart till och från Sverige. Tillsammans med ledtider på bara 36 timmar Norrköping – Duisburg erbjuder vi en stabil och konkurrenskraftig one-stop-shop-lösning. Vi börjar med avgångar tre gånger i veckan, men vi siktar på dagliga avgångar. Vårt säljargument är ’Ny grön lösning till Norrköping’. Jag tror att vi kommer att bli mycket framgångsrika, avslutar Björn med ett leende.

 

 

Läs mer om Kombiverkehr

Fler nyheter

  • Anpassning till nya marknadsförutsättningar – varsel om uppsägningar i Norrköpings Hamn

    Norrköpings Hamn påverkas direkt av den pågående negativa utvecklingen inom svensk skogsindustri. Bolagets saml [...]

  • Besökare i Norrköpings Hamn på kajen framför ett containerfartyg.

    Norrköpings Hamn deltar i projektet Circular Ports

    Det är ingen nyhet att vi behöver tänka mer cirkulärt och återanvända våra resurser smartare. Som knutpunkter f [...]

  • Stående från vänster i bild: Daniel Andersson, Malin Sandin, Vincent Erlandsson, Sara Erlandsson, Erik Sandin, Maja Erlandsson, Malin Lidman och Daniel Klingebiel. Sittandes från vänster: Greta Sandin, Gunnar Sandin, Helge Lidman och Tage Lidman

    ’Norrköpings Hamns bidrag till en lite bättre värld’ tilldelas Autismföreningen Vår Unika Värld

    Under Stora Hamndagen delade Norrköpings Hamn ut priset ”Norrköpings Hamns bidrag till en lite bättre värld”. Å [...]

  • Michael Tinnerholm, Olle Vikmång och Henrik Åkerström klipper bandet.

    Solen strålade över invigningen av Norrköpings Hamns nya kaj

    Nära 3 000 besökare, kunder och samarbetspartners fanns på plats lördagen den 13 september vid invigningen av h [...]