Järnvägsanslutning

Tryck här för att spela upp film om Karbonbanan

Film om Kardonbanan

Elektrifierad järnvägsanslutning

Den elektrifierade järnvägen Kardonbanan ansluter Södra stambanan med Norrköpings hamn. Kardonbanan effektiviserar hanteringen av gods och ökar andelen gods som fraktas på järnväg.

Kardonbanan

Ny godsbangård

Norrköpings nuvarande godsbangård ligger centralt i staden, nära centralstationen. Genom att flytta godsbangården avlastas Norrköpings innerstad från buller och risker med farligt gods på järnväg. En avlastning av innerstaden från godstrafik underlättar också Norrköpings ambitioner för stadsutveckling och ökat bostadsbyggande. När Ostlänken byggs genom Norrköping kommer den nya stambanan att gå genom platsen för nuvarande godsbangård samt även skära av industrispåren (Händelöspåret, Norra hamnspåret och Södra hamnspåret) till Händelö och den nya kombiterminalen i Norrköpings hamn. För att göra plats för Ostlänken bygger Trafikverket den nya godsbangården på Malmölandet, i anslutning till Kardonbanan.

Med en ny godsbangård förbättras kapaciteten för godstrafiken på järnväg. Dagens centrala godsbangård har plats för 630 meter långa tåg, medan den nya godsbangården dimensioneras för tåg som är 750 meter långa. När godsbangården kan ta emot längre och fler tåg innebär det att mer last får plats på varje transport, vilket bidrar till både ökad effektivitet och minskat fossilberoende.

Mer information om Kardonbanan och godsbangården finns på Trafikverkets hemsida.

Tryck här för att spela upp film om den nya Godbangården

Film om den nya godsbangården