Stora klimatvinster med att flytta gods från väg till järnväg

Björn Saschenbrecker, affärsutvecklare Kombiverkehr

2024-01-19

I mitten av januari startade Kombiverkehr GmbH & Co. KG upp en ny intermodal tjänst från Europa till Norrköping som körs tre dagar i veckan. Detta öppnar upp ökade möjligheter för hållbara transporter från Norrköping till Europa. Vi pratade med Björn Saschenbrecker, Head of Business Development på Kombiverkehr, som berättade mer om hur denna nya tjänst kom till och varför det är en hållbar lösning.

Berätta, varför föll valet just på Norrköping?

-Vi letade efter ett område för att konsolidera volymer söder om Stockholm för vidare transport till Tyskland och andra Europeiska länder. För oss är detta område inte så bra anslutet och vi ville utveckla något nytt för att erbjuda våra kunder alternativa lösningar. Norrköping ligger bra geografiskt och Norrköpings Hamn har gjort stora investeringar is sin infrastruktur. Det ville gärna vara en del av, berättar Björn.

Var det en enkel process att etablera den här nya länken till Norrköping?

– Först ska sägas att vi har gjort det tillsammans med en av våra stora kunder, Spedition Bode GmbH & Co. KG. Det var också tydligt för oss att Norrköpings Hamn var mycket angelägen om att få detta att hända. Som med varje projekt har det varit en process. I det här fallet har vi fått ett mycket professionellt bemötande och vi har snabbt fått svar på de olika frågeställningar som dykt upp under vägen. Jag är övertygad om att vi snabbt kan hantera eventuella problem, om det skulle uppstå några, och det för mig är ett bevis på att vi har en pålitlig partner i Norrköpings Namn, fortsätter Björn.

Vilka är era ambitioner framåt?

-Att locka mer gods till järnväg är den övergripande ambitionen. Det finns stora klimatvinster att göra. Kombiverkehr levererar nätverkslösningar över hela Europa. Våra befintliga och även nya kunder kan nu transportera sina varor mer hållbart till och från Sverige. Tillsammans med ledtider på bara 36 timmar Norrköping – Duisburg erbjuder vi en stabil och konkurrenskraftig one-stop-shop-lösning. Vi börjar med avgångar tre gånger i veckan, men vi siktar på dagliga avgångar. Vårt säljargument är ’Ny grön lösning till Norrköping’. Jag tror att vi kommer att bli mycket framgångsrika, avslutar Björn med ett leende.

 

 

Läs mer om Kombiverkehr

Fler nyheter

  • Rikard Engström, chefsstrateg, Trafikverket

    Krönikan: Framtiden kräver mod och handling för svensk konkurrenskraft och miljö

    av Rikard Engström, Trafikverket Handeln förändras kontinuerligt – världshandeln står idag mitt i, och inför, e [...]

  • Hav och ett ankare med hjärta

    Norrköpings Hamns bidrag till en lite bättre värld

    I samband med vår Stora Hamndag och invigningen av den nya kajen vill vi fira något mer än bara infrastrukturen [...]

  • Sveriges Hamnar har nått ett avtal med Transportarbetareförbundet och samtliga varslade stridsåtgärder är avblåsta

    För dig som kund i Norrköpings Hamn betyder det att verksamheten är öppen enligt ordinarie tider och överenskom [...]

  • Matilda Törnered, produktionschef

    Matilda Törnered är ny produktionschef i Norrköpings Hamn

    För att möta framtidens krav på effektiv godshantering stärker Norrköpings Hamn sin produktionsorganisation. Ma [...]