Jönsson Nova kund i över 80 år

Peter Anderson, VD, Jönssoon Novabolagen.

2024-07-18

Jönsson Novabolagen erbjuder tjänster inom spedition och som fartygsagenter och har varit kund hos Norrköpings Hamn i över 80 år. Peter Anderson, VD för Jönsson Nova Bolagen, som själv har en lång historia i företaget, svarar på några frågor.

Vad har förändrats under de 40 år du jobbat i företaget?

– Den största förändringen är, som för många andra, digitaliseringen. Där det tidigare krävdes ett antal kontakter vid varje fartygsanlöp, är kontakten med olika myndigheter idag integrerad genom Sjöfartsverkets ’Maritime Single Window’. Fartygen har blivit större och anlöpen färre, vilket har lett till att mindre tonnage i princip har försvunnit helt. En annan förändring är att branschen har konsoliderats över tid vilket har lett till färre och större bolag där distansklarering blivit vanligare. Men vår roll som fartygsagent i hamnen är i grunden fortfarande densamma, att representera rederiet.

Vilka är era möjligheter och utmaningar?

– Vår styrka ligger i vår breda kunskap och erfarenhet inom spedition. Vi har lokal närvaro. Våra medarbetare är kunniga och vi kan erbjuda smarta och hållbara logistiklösningar. Vi har en lång närvaro i branschen och det har gett oss ett stort kontaktnät både nationellt och internationellt.
En utmaning som speditör är att få kunderna att välja det mest hållbara transportalternativet, oftast är det fortfarande priset som styr. En annan utmaning som gäller hela branschen är anpassningen till nya regelverk såsom tullreglerna i EU, CSRD och handeln med utsläppsrätter. Det kommer att innebära stora förändringar för alla aktörer.

Vad gör Norrköpings Hamn bra?Vad gör Norrköpings Hamn bra?

– Vår huvudfokus är fortfarande Norrköping och det är jätteviktigt för oss att vi som lokal aktör har ett bra samarbete med Norrköpings Hamn. Våra medarbetare har daglig kontakt med hamnen och det fungerar mycket bra. Norrköpings Hamn har en kvalificerad arbetsstyrka och har utvecklat effektiva arbetssätt.

Vad skulle Norrköpings Hamn kunna göra bättre?

-Jag skulle gärna se fler gäng och/eller utökade ordinarie öppettider för fartygshantering. Våra ägare har investerat i miljöeffektiva fartyg som ingår i miljöklass A, vilket har gett oss en miljörabatt från staten. Generellt skulle vi gärna se samma vilja från hamnarna, idag finns det endast några få som erbjuder detta.

Fakta om Jönsson Nova Bolagen:
Hanterar årligen cirka 700 fartygsanlöp i Sverige
Spedierar ca 2,5 miljoner ton gods
Åtta medarbetare på kontoret i Norrköping

Läs mer här

Fler nyheter

  • Anpassning till nya marknadsförutsättningar – varsel om uppsägningar i Norrköpings Hamn

    Norrköpings Hamn påverkas direkt av den pågående negativa utvecklingen inom svensk skogsindustri. Bolagets saml [...]

  • Besökare i Norrköpings Hamn på kajen framför ett containerfartyg.

    Norrköpings Hamn deltar i projektet Circular Ports

    Det är ingen nyhet att vi behöver tänka mer cirkulärt och återanvända våra resurser smartare. Som knutpunkter f [...]

  • Stående från vänster i bild: Daniel Andersson, Malin Sandin, Vincent Erlandsson, Sara Erlandsson, Erik Sandin, Maja Erlandsson, Malin Lidman och Daniel Klingebiel. Sittandes från vänster: Greta Sandin, Gunnar Sandin, Helge Lidman och Tage Lidman

    ’Norrköpings Hamns bidrag till en lite bättre värld’ tilldelas Autismföreningen Vår Unika Värld

    Under Stora Hamndagen delade Norrköpings Hamn ut priset ”Norrköpings Hamns bidrag till en lite bättre värld”. Å [...]

  • Michael Tinnerholm, Olle Vikmång och Henrik Åkerström klipper bandet.

    Solen strålade över invigningen av Norrköpings Hamns nya kaj

    Nära 3 000 besökare, kunder och samarbetspartners fanns på plats lördagen den 13 september vid invigningen av h [...]