Krönikan: Framtiden kräver mod och handling för svensk konkurrenskraft och miljö

Rikard Engström, chefsstrateg, Trafikverket

2025-07-02

av Rikard Engström, Trafikverket

Handeln förändras kontinuerligt – världshandeln står idag mitt i, och inför, en turbulent tid där påverkan av konflikter, klimatförändringar, geopolitik och en nyckfull världspolitik. Detta ställer krav på, men ger också möjligheter för, hamnarna att än tydligare visa sin avgörande roll i samhällsmaskineriet.

I min roll på Trafikverket ser jag tydligt hur hamnens roll är av helt avgörande för AB Sverige. Det kopplar framförallt till rörligheten för individer och gods för civilt såväl som militärt bruk. Att ständigt utveckla hamnen i avseende av att vara ett effektivt, och allt mer hållbart, smörjmedel i den komplexa samhällsapparaten är därför nödvändig – nödvändig för hamnen själv, för närområdet men också i många fall i ett mycket större geografiskt område.

En mer effektiv hamn, allt annat lika, gör att företagen blir konkurrenskraftiga på en större marknad. När de blir konkurrenskraftiga på en större marknad ökar försäljningen och produktionen och mer gods behöver transporteras. Ökad hamneffektivitet kommer således direkt tillbaka som en direkt positiv effekt för hamnen i form av ökade volymer över kaj.

För att svenska hamnar ska kunna möta internationell konkurrens krävs investeringar i robust och recilient infrastruktur och teknik. Norrköpings hamn har gjort betydande satsningar, inte minst genom utbyggnaden av den nya hamndelen vid Pampushamnen. Med djupare kajer, moderna containerkranar och högre kapacitet kan hamnen ta emot större fartyg, vilket inte bara stärker regionen utan också hela Sverige.

Norrköpings Hamn har länge visat sig vara en kraft att räkna med och som i flera avseenden ligger i framkant i hållbarhetstermer. Som en av Sveriges största hamnar och ett nav för den multimodala logistiken har hamnen ständigt utvecklats för att möta framtidens utmaningar. Här ser vi en framåtanda, och kanske viktigast av allt, en ambition att kombinera konkurrenskraft med miljöansvar för att ligga i framkant. Norrköpings Hamn arbetar idag brett med hållbarhetsfrågor inkluderande t ex elektrifiering av hamnverksamheten och implementering av smart teknik. För att möta de tuffa målen som Sverige har satt för transportsektorn behöver fler hamnar gå i Norrköpings fotspår men Norrköpings Hamn behöver förstås vidareutvecklas inom området – för ökad kundnytta, samhällsnytta och egennytta. För att göra detta krävs beslutsamhet och mod. Mod att satsa på ny teknik, mod att sätta miljön i fokus och mod att tänka långsiktigt.

Det som är viktigt nu är att man inte slår sig till ro och vilar på lagrarna av det man gjort utan att man följer japansk klassisk produktionsfilosofi och fullt ut anammar ett Kaizen-filosofiskt angreppssätt. Ständiga förbättringar krävs för att bibehålla och utveckla sin konkurrenskraft. För att vara det viktiga smörjmedel man är i den komplexa samhällsapparaten.

Rikard Engström, chefsstrateg
Trafikverket

Fler nyheter

  • Rikard Engström, chefsstrateg, Trafikverket

    Krönikan: Framtiden kräver mod och handling för svensk konkurrenskraft och miljö

    av Rikard Engström, Trafikverket Handeln förändras kontinuerligt – världshandeln står idag mitt i, och inför, e [...]

  • Hav och ett ankare med hjärta

    Norrköpings Hamns bidrag till en lite bättre värld

    I samband med vår Stora Hamndag och invigningen av den nya kajen vill vi fira något mer än bara infrastrukturen [...]

  • Sveriges Hamnar har nått ett avtal med Transportarbetareförbundet och samtliga varslade stridsåtgärder är avblåsta

    För dig som kund i Norrköpings Hamn betyder det att verksamheten är öppen enligt ordinarie tider och överenskom [...]

  • Collage av ansikten på medarbetare i Norrköpings Hamn. Några i skyddskläder andra i kontorskläder.

    Vi söker nya kollegor!

    Vi har lediga tjänster för dig som är projektledare, redovisningsansvarig eller arbetsledare. Vi samarbetar med [...]